Як дослідник,
Роман Якобсон починав у Росії, але змушений був емігрувати до Чехословаччини,
потім – США. 1960 р. Виокремлює шість найважливіших чинників комунікації (Якобсон Р. Лингвистика и поєтика //
Структурализм: „за” и „против”. – М., 1975):
Контекст
Повідомлення
Адресант---------------Адресат
Контакт
Код
Усі 6
чинників к. спрацьовують в ідеальній
ситуації. Реальна к. може виносити на перше місце один з них, інших залишаючи в
затінку. Звідси Р.Якобсон виводить шість можливих функцій к.
Модель Лотмана
Юрій
Лотман – послідовник формальної школи 30-х рр. ХХ ст. (Лотман Ю.М. Культура как коллективный интеллект и проблемы
искусственного разума. – М., 1977; Лотман Ю.М. Тезисы к семиотике русской
культуры // Ю.М.Лотман и тартуско-московская семиотическая школа. – М., 1994;
Лотман Ю.М. Культура и взрыв. – М., 1992; Лотман Ю.М. Структура художественного
текста. – М., 1970).
Лотман
критикує модель Якобсона, бо та не дозволяє під час передачі повідомлення
утворюватись будь-чому новому. Тези Лотмана:
-
культура породжує нові повідомлення за допомогою нових мов;
-
культура зорієнтована щонайменше на дві мови, наприклад, зображальну та словесну;
-
комунікація – це переклад з мови мого „Я” на мову твого „Ти”, тобто коди
учасників не є тотожніми, а лише перехрещуються;
- жодна
„монологічна” структура не може виробити принципово нового повідомлення, бо не
є мислячою, якою може бути лише діалогічна (двомовна) структура як мінімум;
- пам’ять
культури є механізмом активного моделювання нового, що повернуте у минуле.
Тому модель
комунікації Ю.Лотмана можна умовно зобразити так:
Мова 1Мова 3
АдресантТекстАдресат
Мова 2Мова 4
Лотман
виводить категорію авторитетності,
важливу насамперед для російської культури: „Центр уваги переноситься з того,
„що” сказано, на те, „ким” це сказано, а також від кого цей останній
отримав повноваження на подібне висловлювання” (Тезисы...).
Критикує
схему Р.Якобсона за заміну поняття „Мова” поняттям „Код”.
Код не
має історії, тому адресанта та адресата можна уявити як носіїв ідентичних
кодів, але позбавлених пам’яті.